FNI - flerbostadshus, BRF och samfälligheter

Många flerbostadshus erbjuder redan nu möjlighet till källsortering i miljöbodar, underjordsbehållare och andra lösningar. För de hus som ännu inte erbjuder sortering av alla förpackningstyper kommer det att bli en nödvändig förändring. Senast 2027 ska alla flerbostadshus kunna hantera sortering av samtliga förpackningsslag, vilket inkluderar plast, papper, metall och glas. Detta kommer att säkerställa att alla boende har enkel tillgång till effektiva och praktiska lösningar för återvinning.

Fastighetsinnehavarens ansvar

Är du fastighetsinnehavare behöver du först och främst hitta en yta där avfallet kan hämtas av Vamas och som nästa steg göra en avfallsutredning. I Vamas avfallshandbok finns stöd och rekommendationer för hur ett avfallssystem bör se ut. I Malung-Sälens kommuns avfallsföreskrifter pdf, 700 kB. finns mer information om fastighetsinnehavarens och Vamas ansvar för avfallshämtningen. Där finns också kraven på hur en hämtningsplats ska se ut.

Frågor och svar - flerbostadhus, BRF och samfälligheter

Här finns de vanligaste frågor och svar för dig som fastighetsinnehavare.

Vi äger fritidshus i B-område och önskar kärl vid fastigheten, hur går jag tillväga?

I B-området hämtar inte Vamas avfall från egna kärl vid fastighet. Detta finns reglerat i Malung-Sälens kommuns avfallsföreskrift.

Är avståndet för Fastighetsnära insamling 400m längs med vägen eller fågelvägen?

Avståndet som är reglerat i avfallsförordningen är i dagsläget inte räknat som fågelvägen, utan den sträcka som vägen till insamlingsplatsen är.

Jag har en fastighet i B-område som inte tillhör en samfällighetsförening, vad ska jag göra?

Om din fastighet inte tillhör en bostadsrättsförening eller någon typ av samfällighetsförening så behöver du kontakta Vamas för en bedömning om just dina förutsättningar.

Vi tillhör ett gemensamt hämtställe idag, kommer jag kunna fortsätta lämna mitt avfall där?

Vamas har etablerat ett antal gemensamma hämtställen, dessa uppfyller dock inte kraven för fastighetsnära insamling. Insamling måste ske inom 400 meter från fastighetsgränsen och detta behöver du som fastighetsinnehavare möjliggöra. Vamas kommer dock inte att avveckla några av våra gemensamma hämtställen innan annan avfallshantering finns på plats.

Vem bekostar eventuell ombyggnation av insamlingsplats om fler insamlingsbehållare behövs?

Det ligger på fastighetsinnehavaren att beskosta eventuell ombyggnation av insamlingsplatsen. När det kommer till behållare så ingår kärl i hämtningsavgiften. För andra typer av behållare får fastighetsinnehavaren stå för kostnaden.

Vi är en samfällighet i B - område som inte har avfallshantering i vårt anläggningsbeslut. Hur ska vi gå vidare?

I de fall då samfällighetens gemensamhetsanläggning inte har avfallshantering som ändamål faller ansvaret för avfallshantering på den enskilda fastighetsägaren. I ett B-område kan Vamas inte hämta avfallet vid fastighetsgräns, utan ett gemensamt hämtställe måste finnas. Samfälligheten finns till för att lösa behov som delägarfastigheterna har men som inte kan tillgodoses på den enskilda fastigheten, till exempel vägar, vattenförsörjning eller avfallshantering. Vamas rekommenderar att delägarfastigheterna i en sådan samfällighetsförening ansöker om ändring av anläggningsbeslut hos Lantmäteriet så att även avfallshanteringen kan skötas i samfälligheten.

Vad kommer en ändring av anläggningsbeslutet att kosta?

På Lantmäteriets hemsida finns exempel på vad en ändring av anläggningsbeslutet för en gemensamhetsanläggning kan kosta. Lantmäteriet rekommenderar att man är överens i samfällighetsföreningen om vad som ska ändras och hur kostnaden ska fördelas mellan delägarfastigheterna innan man ansöker. Alla ändringar eller frågetecken i efterhand gör förrättningen dyrare.

Lantmäteriet.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hur bestäms hämtningsintervallet och vem bestämmer det?

Hämtningsintervallet kommer att vara på bestämda dagar och se olika ut beroende på vilket område det gäller. Vamas bestämmer hur ett hämtschema kommer att se ut.

Kan man ha olika hämtningsintervall under säsong och icke säsong?

Man kan ha olika hämt intervall när det är vinter respektive sommarsäsong.

Blir det fasta hämtningsdagar?

Det kommer att vara fasta hämtningsdagar i B-området för de olika avfallsfraktionerna för att underlätta planeringen för föreningarna.

Vem står för underhåll av avfallsstationen när det gäller snöröjning, städning eller om något går sönder?

Det är styrelsen i föreningen som ansvarar för att underhållet runt avfallshanteringen fungerar. Det innebär att ni planerar och anpassar utrymmen för sortering. Har en dialog med Vamas om hämtning av kärl och tidplan. Ni informerar medlemmarna om förändringen. Ni budgeterar för eventuella investeringar (byggnationer, kärl osv.) Insamlingen finansieras av producenterna via Vamas, men kostnader för ombyggnad står föreningen själv för.

Vi vill låsa våra avfallskärl och behållare. Hur fungerar det vid tömning?

Det går bra att ha sina kärl eller behållare låsta. När det gäller sophus och kärl behöver den fraktionen som ska tömmas dras ut ur sophuset och vara lättillgängligt för sopbilen att hämta på tömningsdagen. På nedgrävda behållare går det att låsa inkastluckan med olika typer av lås, där töms behållarna genom att hela toppen lyfts av och chauffören behöver inte låsa upp något.

Krävs det bygglov för nedgrävda behållare?

Ja, bygglov krävs för nedgrävda behållare. Tänk också på att det kan finnas elkablar och vattenledningar i marken. Tips är att beställa en utsättning från Ledningskollen, en gratistjänst för att vara säker innan ni börjar gräva.

Vi funderar på avfallskärl som lösning. Krävs det bygglov för det?

I de flesta fall krävs det bygglov. Kontakta med Stadsbyggnadskontoret i kommunen för mer information i det särskilda fallet.

Hur många olika avfallsslag måste vi sortera ut?

De avfallsslagen som ska sorteras ut är
Matavfall, restavfall, förpackningar av papper, plast, metall, ofärgat glas och färgat glas.

Stora och skrymmande förpackningar av papper och plast lämnar ni vid återvinningscentralen. Är du osäker kan du se i sorteringsguiden nedan.

Sorteringsguide Öppnas i nytt fönster.

När ska fastighetsnära insamling vara infört för alla hushåll i kommunen?

Senast 1 januari 2027 ska alla fastigheter i kommunen ha av fastighetsnära insamling.

Vi är en BRF som sorterar ut matavfall och restavfall på en mindre yta idag. Vad innebär det rent praktiskt för oss?

Föreningar med platsbrist kan behöva bygga ut sitt soprum eller installera utomhuslösningar då ni kommer att behöva ha kärl på plats i soprummet eller på gården för minst sju avfallstyper, se nedan.

  • Restavfall
  • Matavfall
  • Pappersförpackningar
  • Plastförpackningar
  • Metallförpackningar
  • Ofärgat glas
  • Färgat glas